Nog zeven weken en dan is het tijd voor Musique Spectaculaire Symphonique in de Gertrudis-kerk in Maarheeze. Bij Muziekvereniging de Poort van Brabant staat alles in het teken van de voorbereidingen. Patrick van Zutven, dirigent van het groot orkest en Jeroen Driessen, dirigent van koor Port Vocalis kijken vooruit.
Samenspel, balans en dynamiek De voorbereidingen verlopen voorspoedig. Het orkest is al aardig in balans, het samenspel, de articulatie, ze zijn er al heel ver in. Het koor rondt de ‘aanleerfase’ af, zoals Jeroen dat noemt. Nu komt de afwerking, de dynamiek. En natuurlijk de samenwerking met het orkest, iets wat het koor niet echt gewend is. Om gelijk op te gaan moet er behoorlijk wat klank geproduceerd worden. Heel fijn is het dat er een aantal gastzangers meedoet, dat zorgt voor extra versterking.
Leden zetten zich maximaal in Beide dirigenten geven aan dat een concertreeks zoals deze toch wel echt van ‘een andere orde’ is. Patrick realiseert zich dat hij daarbij heel wat van de muzikanten vraagt. ‘Ze moeten echt aanpoten, het moet wel écht goed zijn. Dat vraagt extra tijd en extra inzet’. En dat beaamt Jeroen. Hij merkt ook dat een project als dit iedereen motiveert. ‘Alle stukken worden thuis goed voorbereid, waardoor we tijdens de repetitie extra snel kunt werken’. Night of the Proms Wat kunnen de mensen verwachten in het weekend van 17-18 juni?’ Een soort Night of the Proms’, aldus Jeroen, ‘een heel afwisselend programma’. ‘Maar dan wel de Engelse versie, zoals het ooit in Londen gestart is’, voegt Patrick toe. ‘Met een enkel popnummer maar alles met een klassieke touch.’ Het is voor het eerst dat de twee dirigenten samenwerken. ‘De omgang voelde meteen prettig, en ik merkte meteen dat we ook muzikaal op één lijn zitten’, vertelt Patrick.
Jeroen is opgeleid als klassiek zanger, maar staat zelf niet vaak meer op het podium als solist. Zijn passie ligt bij het opleiden van anderen. Ook begeleidt hij de solo zangers en zangeressen als vocal coach. Patrick, opgeleid als trombonist, is door zijn specialisatie als muziekdocent wat breder met verschillende instrumenten in aanraking gekomen. Het werken met een koor voelt voor hem totaal anders dan met een orkest: én dan komen er ook nog de solisten bij. ‘Ik ga álles geven en proberen er alles uit te halen’.
Hoogtepunten Komende weken staan voor het orkest in het afwerken van de nummers. ‘We gaan door tot we klaar zijn….maar helemaal áf is het nooit!’ Het koor gaat vooral werken aan de stukken die ze zonder orkest zingen. Dat zijn voor de zangers en zangeressen echte hoogtepunten. Maar ook doseren is belangrijk.
Maar liefst drie concerten op een rij, dat is niet niks! ‘We moeten de energie goed verdelen en proberen op het juiste moment te pieken! Zeker voor de blazers met de hoogste noten is het pittig.’ ‘En ook de stem is gevoelig.’
Of ze een favoriet stuk hebben? Patrick is daar heel duidelijk over: ‘Ja, De Processie van Wagner. Ik heb het zelf gespeeld en vind het geweldig dat ik het nu mag dirigeren. Als manneke van 5 hoorde ik het bij de fanfare en werd ik er helemaal door weggeblazen, wauw, wat gaaf!’ Beiden kijken uit naar het nummer ‘Je suis malade’ van Lara Fabian. Jeroen vond het een enorme verassing dat het in het programma zit. ‘Ik ben er altijd vanaf gebleven, zo moeilijk, en nu gaat het gebeuren!’. En het favoriete koorstuk van Musique Spectaculaire Symphonique is volgens Jeroen is het nummer ‘When you Believe’.
Commentaires